Friday, January 24, 2014

Susah jugak la kan..

Kemarin
sbb aku letih sgt
post pn cam x berapa ilmiah
Hari ni bleh la aku cita pasai keja aku sebelum cuti weekend.
 
Utk dijadikan cerita
kemarin
Aku ditugaskan utk assist doktor wat suturing
Atau org panggil menjahit
Bukan jahit baju
Kalu nk tau camna
Sila tgk mcm mana Apek dlm Ali Baba Bujang Lapok jahit
Haha
Barang2 suma aku kena prepare.

Dressing set
Needle holder
Suture scissors
Brilon size 3
Povidone
Normal saline
Opsite
Lignocaine

Gambar sekadar hiasan (mmg bentuk mcm ni)
Patutnya kalu suturing ni x payah assistant
Tp doktor insist
Sbb dia buat suturing kat pesakit yang tak sedar
Yang tak boleh obey command
Dia takut pesakit gerak2 sbb tkut jahit x cantik

Location of suturing: tapak tangan
Pergh
Tapak tgn dah la sensitif
Kompom rsa sakit punya
Kita kalu tapak tangan kna pisau pun
Nk makan nasi payah
Lagi tak selesa

Gambar sekadar hiasan

Bila mula ja jahit
Tangan patient tu asyik tarik2 ja
Kuat gila dia tarik
Aku yg main ragbi ni pun mengaku yg patient ni mmg kuat
Walaupun dah bagi local anestetik
tp patient tu rasa sakit kot


Masa jahit tu
Darah toksah dok kata
Byk la jgak
Meleleh ja keja
Gauze 3 paket pn penuh darah

Kesian jgak patient ni
Pas kena jahit tu
Dia demam trus
Aku pun truih bagi ubat pakai ryles tube
Plus basahkan badan dia sikit
Supaya suhu badan turun

Utk satu patient ja
Sejam setengah jugak nak abeh
3 tempat jahit
Peluh tu sampai staff nurse pun gelak kat aku
Itu la maknanya kerja
tak duduk saja~

p/s: Jika ada istilah yang tak paham atau menda yang tak pasti, tanya ja. insyaallah saya jawab dalam ruangan komen.