Monday, January 27, 2014

What is MVA?

Minggu ni
Aku still praktikal kat Neurosurgery Ward
Tapi keja petang
Panas sungguh
Panas tu hanya Allah yang tau

Patient pun ramai yang demam
Jenuh jugak nak buat cold compress sorg2
Tapi
Patient dah tak ramai cam minggu lepas
Buat keja pun tak crowded sgt

Pas abeh suma keja
Aku pun belek2 file patient
Then aku nampak istilah atau short form
Short form yang common
Utk kebanyakan pesakit

MVA
Tahukah anda apa itu MVA?
MVA ni maksudnya
Motor-Vehicle-Accident

Contoh MVA. Gambar sekadar hiasan

Atau dalam Bahasa Melayu nya
Kemalangan melibatkan kenderaan bermotor
Termasuk kereta, motosikal, lori
Or whatever kenderaan bermotor

Mostly
mereka yg ada istilah ni dlm file diorg
Mereka mungkin dalam keadaan tak sedar
atau sedar tapi confused
sebab otak atau saraf dah cedera
atau orang panggil Brain Injury

Impact that affect the brain. Gambar sekadar hiasan

Akibat dari MVA ni
Pesakit berkemungkinan akan hilang sebahagian ability
Macam bercakap, pergerakkan mata, pergerakaan anggota badan, pendengaran
dan lain-lain lagi
kerana bahagian otak yang mengawal sistem2 tersebut
dah cedera

Nak tau fungsi untuk bahagian2 otak? Baca ni.

Bila keja dlm ward ni
Aku tgk
Kadang2 kesian
Tapi nak buat mcm mana
Qada' qadar itu kita kena percaya

Memang kesian tu kena ada
Tapi tak boleh berlebih-lebihan
Takut nanti tak boleh buat kerja
Sbb takut

Sbb tu aku penah kata dalam post dulu2
Sama ada kita kaya, miskin, baik atau jahat
Semua orang takkan terlepas daripada diuji
Manusia kan sememangnya lemah

Dah abeh tgk file
Tak sedaq plak dah smpai masa rehat
Cepatnya masa berlalu
Hm.... (lapar)


No comments: